2.1 Jelátalakítás és kódolás
Az analóg és a digitális jel fogalma, példák felhasználásukra
Analóg jel: folytonos, együtt változik azzal, amit jelöl, egy tartományban bármely két állapot közti, minden állapotot fel tud venni. Az értelmezési tartománya és az értékkészlete is folytonos, a jel pedig minden időpillanatban értelmezhető. A valóság hű leírására alkalmasak.
Példák: a hagyományos óra, feszültségmérő, hagyományos hőmérő, homokóra
Digitális jel: véges sok, előre meghatározható értéket vehet fel. Az értelmezési tartománya és az értékkészlete is diszkrét. A valóság tetszőleges pontosságú leírására alkalmas.
Példák: digitális óra, digitális hőmérő, digitális sebességmérő
Analóg jelek digitalizálása
Mintavételezés: az első lépésben adott időközönként megmérjük az analóg jel értékét. Az értéket, ami megmutatja, másodpercenként hány mérést végzünk, mintavételezési frekvenciának hívjuk, mértékegysége a Hz
Kvantálás: a mért jelet átkonvertáljuk azokba az értékekbe, amit digitálisan is tárolni lehet, végtelen sok lehetséges értéket átkonvertálva egy-egy előre kiválasztott közelítő értékre.
Kódolás: célja a számítógépes tárolás, rögzítés. A mintavételezett és kvantált jelet binárissá alakítani kódolással lehetséges: a kódoló egységgel, a kvantálással kapott értékekhez bináris jelsorozatot rendelünk.
Shannon mintavételi törvénye
Annak a feltétele, hogy a minták helyesen tükrözzék a spektrum legnagyobb frekvenciájú komponensét az, hogy a mintavételi frekvencia legalább kétszerese legyen a spektrum legmagasabb frekvenciájának.
Hangok és képek digitalizálása
Mintavételezés során a számítógép a kapott analóg jelből egy ún. ADC (analog - digital converter) segítségével digitális adatot gyárt (az ADC a hangkártyán helyezkedik el).
A szkenner az analóg képet pontmátrixra bontja, hozzárendelve minden egyes ponthoz egy színkódot (bitsorozatot). A bedigitalizált kép minősége a szkenner felbontásától is függ, amit DPI-ben mérnek (dot per inch, azaz az egy hüvelykre eső képpontok száma).
A digitalizálás eszközei
Szkenner
Mikrofon
Kamera
Fényképezőgép
Az adat és az adatmennyiség fogalma az informatikában:
Adatnak nevezünk minden olyan ismeretet, mely előzőleg már rögzítésre került. Az adatoknak általában jelentésük, értelmük van. Az adat az információ közvetlen megjelenési formája.
Az adatmennyiség az adathalmaz méretét, a jelek számát méri. Egysége a bit, amely egy bináris jel adatmennyiségét jelenti. Közvetlenül csak a digitális jelek adatmennyisége mérhető.
Az informatikában használt mértékegységek és ezek jellemzői:
Bit: értéke 0 vagy 1
1 byte = 8 bit (1 byte ált. egy karakter kódolására alkalmas egység)
1 KB = 1024 B (a kettes számrendszer használta miatt 210 = 1024 a váltószám)
1 MB = 1024KB
1 GB = 1024 MB (Pl.: RAM memória modul tárolási kapacitása)
1 TB = 1024 GB (Pl.: HDD, SSD tárolási kapacitása)
1 PB (petabyte) = 1024 TB
A bináris számábrázolás módszere és jelentősége az informatikában:
Az számítógépek a kettes számrendszert használják a számok ábrázolásához. Egy bájt (8 bit) 28 = 256 előjel nélküli egész szám ábrázolhat, 0-tól 255-ig. 2 bájton ez a szám 216. A bináris számábrázolás során legtöbb esetben előre rögzítik az ábrázolásra használt bájtok számát.
A bináris karakterábrázolás formái, kódtáblák felépítése, jellemzői (ASCII, UNICODE)
kódolás: az a folyamat, amikor egy jelhalmaz minden elemének valamely szabály szerint egy másik jelhalmaz elméletét feleltetjük meg.
ASCII -A latin ábécén alapul, és tartalmazza az angol nyelv által használatos összes betűt, valamint a leggyakoribb írásjeleket. A kódrendszer 128 karakterhelyet tartalmaz. Az első 32 karakter (0-31), valamint a 127 kódú karakter úgynevezett vezérlőkódokat tartalmaz. A többi karakterhelyen a latin abc betűi vannak.
UNICODE -Különböző írásrendszerek egységes kódolását és használatát leíró nemzetközi szabvány.
UTF-8 A teljes, karakterenként 4 byte-ot foglaló UTF-32 kódolással szemben a tömörebb (1 byte) UTF-8 kódolás a legelterjedtebb. Az UTF-8 változó hosszúságú kódolással (8-64 bit) képezi le a Unicode karaktertáblát. Elterjedt több modern operációs rendszeren
Váltás kettes, tízes és tizenhatos számrendszer között.
Egy tízes számrendszerbeli számot többféleképpen is átválthatunk egy másik számrendszerbe. Az egyik elv, hogy a decimális számot mindig annyival osztjuk "ahányas" számrendszerbe szeretnénk váltani. Kettővel, ha binárisba és tizenhattal, ha hexadecimálisba. Az osztás egészrészét leírjuk a szám alá, míg a maradékot a szám mellé jobbra. Hogy jobban átlátható legyen az eredmény, a szám és az osztási maradék közé egy vonalat szoktunk húzni. Az osztás után kapott egészrészre megismételjük az előző műveletsort egészen addig, amíg az nulla nem lesz.
Fordítva az átváltás alapja, hogy felírjuk az adott számrendszerben lévő szám számjegyeinek a helyiértékeit. A helyiértékeket mindig jobbról kezdve adjuk meg, a legkisebb helyiértékűtől és megyünk balra a legnagyobb felé. A legkisebb helyiértékű számjegy mindig, minden számrendszerben az 1-es helyiérték. Ezután balra lépkedve annyiszorosára nő a helyiérték ahányas számrendszerben vagyunk.
Bináris számokkal végezhető alapműveletek
Összeadás, kivonás: bitenként
Szorzás, osztás: helyiérték eltolása
Logikai műveletek, Boole-algebra
A mai számítógépek kettes számrendszert használnak, így itt is megjelenik a két állapot. Általában 0-hoz hamis, 1-hez igaz értéket rendelünk
A matematikai logika alapjait George Boole (1816-1864) dolgozta ki a XIX. század közepén.
VAGY művelet: akkor igaz, ha létezik a tagjai között egy igaz
ÉS művelet: akkor igaz, ha minden tagja igaz
NEM művelet: megfordítja a bitet: 0->1; 1->0
Kizáró VAGY művelet: akkor igaz, ha csak egy tagja igaz
A digitális képek tárolása, képformátumok és azok jellemzői (raszteres és vektoros)
Raszteres képábrázolás: A kép képpontok (pixelek) oszlopokba és sorokba rendezett halmazából épül fel. Az oszlopok és sorok száma adja a kép felbontását. Minden egyes képpontról tárolni kell a színét. A kép minőségére jellemző, hogy mekkora a színmélysége, azaz mennyi színt tartalmazó palettából került ki a képpontok színe.
Vektoros képábrázolás: A grafikus állományok másik típusa a vektorgrafikus kép, amely elsősorban rajzok megjelenítésére használt, mértani képletekkel leírható alakzatokból álló kép. A képfájl csak a kép előállításához szükséges információkat tartalmazza. Előnye a kis fájlméret és a minőségromlás nélküli nagyíthatóság
Színek kódolása
RGB: Az RGB színrendszerben a színek a három alapszín a vörös (R - red), zöld (G - green), kék (B - blue) egymásra vetítésével (összeadásával) állíthatók elő. Mindegyik összetevő erőssége 0-255 között állítható.
CMYK: A színes képek nyomtatásakor a CMYK modellt alkalmazzák. Ez az RGB-vel szemben nem additív, hanem szubtraktív, vagyis kivonó színkeverés. Nem a színelméleti alapszíneket veszik alapul, hanem amelyek a legpontosabb gyakorlati színeket eredményezik. Ezek a cyan(cián), magenta, yellow(sárga), és egy előre meghatározott szín, mely általában a fekete.
Pixel: Nem osztható, önálló képelem, más néven képpont. Egy pixelt meghatároz elhelyezkedése, illetve információtartalma
Felbontás: a képet alkotó pontoszlopok és pontsorok száma. Mértékegysége a képpont/hüvelyk (pixel per inch, PPI).
Színmélység: a pontok színét leíró bitsorozat hossza, azaz a képernyőn maximálisan megjeleníthető színek száma.
Digitális hang tárolása
Wav: A fájl digitális hanghullámokat tartalmaz, melyek különböző mintavételi fokozatúak, általában tömörítés mentes, minden kezeli.
MIDA MIDI egy szabványosított hangszerkészletből építkezik. Ez a készlet minden számítógépen közel ugyanúgy kell, hogy megszólaljon. Hátránya a korlátozott hangkészlet, előnye, hogy kis helyen tárolható.
Mp3: Az MP3 egy tömörített verziója a digitális hangnak. Különféle kódolási eljárásokat használnak az eredeti hanganyag méretének csökkentésére, úgy, hogy az érzékelhető minőség minél kevésbé romoljon. Meghatározó adata a kódolásnak a bit-ráta, vagyis a lejátszó egységnek másodpercenként küldött hangadat.