7.1 Kommunikáció az interneten
Az internetes szolgáltatások és ezek jellemzői
Általános kommunikációs szolgáltatások:
Chat/IRC (internet relay chat)
VoIP(Voice over IP) - internettelefon
E-Mail - internetes levél
telnet/SSH - távoli számítógép elérés terminálon keresztül
FTP (File Transfer Protocol) - típusfüggetlen fájlátvitel
WWW (World Wide Web) - kliens-szerver alapú
Az internetes szolgáltatások általában saját használatbavételi szabályzatot alkalmaznak. Ebben határozzák meg az elvárt használatot
Példák interneten keresztül igénybe vehető szolgáltatásokra
Online kereskedelem, online boltok: eBay, Amazon, Alibaba
Keresés: Google, Yahoo, Bing
Közösségi oldalak: Facebook, Twitter,
Videómegosztó: YouTube, Indavideó
Levelezés: Gmail, Outlook
Irodai alkalmazások: Google Dokumentumok, Google Táblázatok
Az elektronikus levelezés
Mint minden internetes szolgáltatás, az elektronikus levelezés is kliens-szerver alapon működik.
A felhasználók közötti kapcsolatot éjjel-nappal elérhető kiszolgálók (szerverek) teremtik meg: a szolgáltató a felhasználónevünkhöz társítva egy tárterületet biztosít a saját szerverén Ez a mi postafiókunk.
Amikor az otthoni gépünkön az e-mailt elkészítve a "Küldés" gombra kattintunk, levelünk a saját szolgáltatónk szerveréhez kerül az SMTP protokoll alapján (Simple Mail Transfer Protokol). A szolgáltatónk a levelet annak címének végződése alapján továbbítja a címzettünk levelező-szerveréhez
A címzett kiszolgálója a kapott levelet a megfelelő postafiókba továbbítja
A felhasználók azonosítása regisztrációhoz kötött. Sikeres regisztráció esetén kapunk egy e-mail címet, ami az azonosítónk + @ + az email szolgáltatója.
Egyedi és közös jellemzők néhány levelezőprogramhoz:
levelezési funkciók (küldés, fogadás)
archiválás
spam-szűrés
drive - Gmail
naptár - Outlook
Levelezőprogram használatának ismerete: mint gyakorlatban a Gmail használata.
Az új leveleket általában egy "Beérkezett levelek" mappában találjuk. Innen olvashatjuk, szelektálhatjuk, törölhetjük őket.
Az elektronikus levél
Az internetes e-mail üzenetek tipikusan két fő részből állnak:
Fejléc: az üzenet rövid tartalma, a küldő címe, a fogadó címe, egyéb információk az e-mailről.
Feladó
Címzett
Tárgy
Dátum
Törzs: maga az üzenet.
A fejléc ezenkívül az alábbi mezőket tartalmazhatja még:
Másolat
Rejtett másolat
Melléklet
A csatolás/csatolmány hozzáadása, egyszerűen történik a kliensprogram "Melléklet hozzáadása" menüpontjával.
A levelező programok további szolgáltatásai
Levelezési címek tárolása: a levelezési címeket név szerint tárolhatja a program, és megadhatunk jóformán minden adatot a mobilszámtól kezdve a gyerekek nevéig. A címeket csoportokba is lehet szedni.
Visszajelzések: kérhetünk értesítés, hogy a címzett átvette-e (lementette, olvasta) az általunk küldött levelet
Az e-mail cím szerkezete
felhasználó@szolgáltató: a két azonosítót a @ ("kukac") karakter választja el
A kukac utáni rész attól függ, hogy melyik szolgáltató biztosítja a postafiókot. Ez a szolgáltató levelezőszerverének domain-neve.
A kukac előtti felhasználónevet magunk választhatjuk meg, azonban az adott szolgáltatónál egyedinek kell lennie Nem tartalmazhat szóközt, ékezetes és speciális karaktereket, továbbá nem teszünk különbséget a kis- és nagybetűk között.
Levelezési listák
A levelezési listákat számítógép kezeli, automatikusan. A listákra azonos érdeklődési körű emberek jelentkeznek.
Csaknem valamennyi lista ingyenes, és a feliratkozáshoz legtöbbször csak egy egyszavas levelet kell küldeni a listát gondozó gépnek
Ha feliratkoztunk egy levelezési listára, e-mailben automatikusan megkapjuk az összes közleményt, amely a lista címére érkezett
Levelezéssel kapcsolatos problémák
Az e-mail alapvetően csak 7-bites ASCII szöveg átvitelére alkalmas. Vannak ugyan e-mail rendszerek, melyek 8-bites kódolást is megengednek, azonban ez nem garantált.
Amennyiben a küldés során hiba történt, egy háttérben futó program, a mailer daemon jelez vissza. Például:
Nem létezik a címzett postafiókja
Tele van a címzett postafiókja
További hibaüzenetek:
Nincs internet hozzáférés
Formailag hibás e-mail cím
Állományátvitel lehetőségei az interneten
E-mail segítségével küldhetünk állományokat, ennek határa a maximális fájlméret. Egyes szolgáltatók felhőben tárolják a túl nagy fájlokat (Drive)
Az URL fogalma, felépítése, részei
Egyetlen címben összefoglalja a dokumentum megtalálásához szükséges négy alapvető információt:
a protokollt, amit a célgéppel való kommunikációhoz használunk;
a szóban forgó gép vagy tartomány nevét;
a hálózati port számát, amin az igényelt szolgáltatás elérhető a célgépen;
a fájlhoz vezető elérési utat a célgépen belül.
Böngészőprogramok
Indításkor a kezdőoldalt nyitja meg (változó lehet, alapértelmezett, előre beállított, utoljára látogatott, stb...)
Weblapok között a címeik beírásával navigálunk, keresőbe, vagy címsorba. Újabb böngészőknél a címsor egyben kereső is.
Weboldalakat tudunk menteni későbbi egyszerűbb felkeresésre a kedvencek funkcióval.
Van lehetőség vissza/előrelépni
cache - gyorsítótár, a böngésző által használt memória
cookie - a weblapok ideiglenes tárhelye, általában a felhasználóról tárol adatot
Webcím szerkezete: protokoll://aldomain.szerver.orszagkod/fajl-utvonala/fajl.kiterjesztes
Adatot menteni általában egy jobb klikk->mentés kombinációval tudunk
Nyomtatás menüsorból, vagy billentyűkombinációval
A böngészés tipikus hibaüzenetei, ezek oka és a hiba kezelésének lehetőségei
400 Bad Request - hibás kérés - visszatérés, és próbálkozás másképp
401 Unauthorized - a felhasználó még nem azonosította magát - azonosítás
403 Forbidden - a kért anyaghoz nincs hozzáférési joga - azonosítás hozzáféréssel rendelkező felhasználóként
404 Not Found - a kért anyag nem található - újratöltés, cím ellenőrzése
500 Internal Server Error - váratlan szerverhiba történt - újratöltés
501 Not Implemented - a keresett funkció nem elérhető - újratöltés
502 Bad Gateway - a gateway/proxy hibás adatokat kapott - újratöltés, cím ellenőrzése
503 Service Unavailable - a szerver túlterhelt, vagy karbantartás miatt nem elérhető - újratöltés később
A böngészőprogramok speciális funkciói, a funkciók bővítésének haszna és veszélyei
Bővítményekkel további funkciókat oldhatunk fel:
Reklámszűrés
Fordító
Programok elérése böngészőn keresztül
Stb...
Amennyiben a bővítményt nem megbízható forrásból töltjük le, káros hatással lehet számítógépünkre
Információ keresése az interneten
Böngészőn keresztül, keresőmotorok segítségével
Tematikus keresés:
A dokumentumok adatai tartalmuk alapján vannak csoportosítva. A főcsoportokban (kategóriákban) minden téma további altémákat tartalmaz mindaddig, amíg el nem érünk a dokumentumok szintjére (témakeresés). A rendszerezés nem egységes, ahány katalógus, annyi rendszer. Az alcsoportok általában betűrendben jelennek meg.
Kicsi, rendszerezett adatbázisban
Például Wikipédia
Kulcsszavas keresés:
A keresett adatra, információra jellemző szó, illetve szöveg alapján való keresés.
Hatalmas adathalmazokban
Például Google
Több szóval szűkebb a keresés
Idézőjeleket használhatunk konkrét egyezéshez
Összetett keresésben logikai operátorokkal is dolgozhatunk (AND, OR)
Online adatbázisokban a feltételek elfogadása után böngészhetünk. Ez általában egy megadott oldal segítségével történik.